OPRL / GERGELY MADARAS : PHOTOS & BIOS

Orchestre Philharmonique Royal de Liège
Liège Royal Philharmonic

Téléchargez ci-dessous les photos HD de l’OPRL et de son Directeur musical Gergely Madaras.

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OPRL : Biographie (pour la saison 2021-2022)

Directeur général : Daniel Weissmann
Directeur musical : Gergely Madaras

Créé en 1960, l’Orchestre Philharmonique Royal de Liège (OPRL) est la seule formation symphonique professionnelle de la Belgique francophone.

Soutenu par la Fédération Wallonie-Bruxelles, la Ville de Liège, la Province de Liège, l’OPRL se produit à Liège, dans le cadre prestigieux de la Salle Philharmonique (1887), dans tout le pays (à Bruxelles, Mons, Namur, Ostende, Saint-Vith, Turnhout, Virton…), dans les grandes salles et festivals d’Europe (Amsterdam, Paris, Vienne, Espagne, Suisse…), ainsi qu’au Japon, aux États-Unis et en Amérique du Sud (tournée en 2022).

Sous l’impulsion de son fondateur Fernand Quinet et de ses Directeurs musicaux (Manuel Rosenthal, Paul Strauss, Pierre Bartholomée, Louis Langrée, Pascal Rophé, François-Xavier Roth, Christian Arming), l’OPRL s’est forgé une identité sonore au carrefour des traditions germanique et française. Un travail qui est poursuivi par Gergely Madaras depuis septembre 2019. À une volonté marquée de soutien à la création, de promotion du patrimoine franco-belge, d’exploration de nouveaux répertoires s’ajoute une politique discographique forte de plus de 100 enregistrements.

Parmi son actualité discographique, citons l’intégrale Respighi (BIS), des albums Franck (Fuga Libera, Bru Zane, Musique en Wallonie), Gabriel Dupont (Fuga Libera), Contemporary Clarinet Concertos avec Jean-Luc Votano (Fuga Libera), Dvořák/Martinů (Alpha Classics) et les Symphonies de Saint-Saëns (BIS).

Depuis 20 ans, l’OPRL a pris le parti d’offrir le meilleur de la musique au plus grand nombre, au moyen de formules originales (Music Factory, Les samedis en famille, Happy Hour !, OPRL+) et de séries dédiées (Musiques anciennes, Musiques du monde, Piano 5 étoiles, Orgue). Depuis 2016, il bénéficie d’un partenariat avec la chaîne TV Mezzo Live HD (Europe, Asie, Canada) et, depuis 2021, avec Medici.tv. En 2022, il célèbre le bicentenaire de César Franck (né à Liège), avec une série de concerts, plusieurs coffrets discographiques, des parutions inédites et des projets numériques.

Jeunes. L’OPRL est également soucieux de son rôle citoyen tout au long de l’année, en allant vers des publics plus éloignés de la culture classique. Il s’adresse particulièrement aux jeunes, au moyen d’animations dans les écoles, de concerts thématiques (dont L’Orchestre à la portée des enfants) et surtout, depuis 2015, par la mise en place d’orchestres de quartier avec l’association ReMuA (El Sistema Liège).

www.oprl.bewww.facebook.com/orchestreliegewww.twitter.com/orchestreliegewww.instagram.com/orchestrephilharoyaldeliege/www.youtube.com/opliege

 

 

OPRL : Biography (for the 2021-2022 season)

Managing Director: Daniel Weissmann
Music Director: Gergely Madaras

Founded in 1960, the Liège Royal Philharmonic (OPRL) is French-speaking Belgium’s only professional symphony orchestra.

Supported by the Fédération Wallonie-Bruxelles (Belgium’s French-speaking Community), the City of Liège, and the Province of Liège, the OPRL performs in Liège – in the prestigious setting of the Salle Philharmonique (inaugurated in 1887) – and throughout Belgium (in Brussels, Mons, Namur, Ostend, Sankt Vith, Turnhout, Virton, and other locations), as well as in great concert halls and at major festivals around Europe (in Amsterdam, Paris, and Vienna, for example, as well as in Spain, Switzerland, and elsewhere) and in Japan and the United States, and tours South America in 2022.

Moulded by its founder, Fernand Quinet, and by its Music Directors (Manuel Rosenthal, Paul Strauss, Pierre Bartholomée, Louis Langrée, Pascal Rophé, François-Xavier Roth, and Christian Arming), the OPRL has developed a sound identity at the crossroads of the Germanic and French traditions. This course has continued under Gergely Madaras since September 2019. The OPRL combines a determination to support new work and to promote the Franco-Belgian heritage, while also exploring new repertoire, with a recording policy that has resulted in more than 100 recordings.

Recent additions to its discography include recordings of Respighi’s complete symphonic works (BIS) and albums of works by Franck (Fuga Libera, Bru Zane, and Musique en Wallonie) and Gabriel Dupont (Fuga Libera), as well as Contemporary Clarinet Concertos with Jean-Luc Votano (Fuga Libera), works by Dvořák and Martinů (Alpha Classics), and the symphonies of Saint-Saëns (BIS).

For twenty years now, the OPRL has taken up the challenge of presenting the greatest music to the widest possible audience through original projects such as the “Music Factory”, “Les samedis en famille”, “Happy Hour!”, and “OPRL+” and specific series such as “Musiques anciennes” (early music), “Musiques du monde” (world music), “Piano 5 étoiles”, and “Orgue” (organ). It has benefited from partnerships with the Mezzo Live HD television channel (in Europe, Asia, and Canada, since 2016) and with Medici.tv (since 2021). In 2022, it is celebrating the centenary of César Franck (who was born in Liège) with a series of concerts and the release of a number of box sets, as well as with new publications and digital projects.

The OPRL is also very much committed to the social role it plays throughout the year, taking music to audiences with little or no experience of classical culture. It makes a particular effort to reach young people, via activities in schools, thematic concerts (including “L’Orchestre à la portée des enfants”), and especially, since 2015, through the establishment of neighbourhood orchestras with the ReMuA association (El Sistema Liège).

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Gergely Madaras, direction (pour la saison 2021-2022)

Depuis le 1er septembre 2019, le jeune chef d’orchestre hongrois Gergely Madaras (37 ans) est le neuvième directeur musical de l’OPRL, avec lequel il se produit dans toute la Belgique, en France et en Amérique du Sud.

Né à Budapest en 1984, Gergely Madaras a étudié, dès l’âge de cinq ans, la musique folklorique avec la dernière génération d’authentiques musiciens tziganes et paysans hongrois. Il a ensuite étudié la flûte traversière classique, le violon et la composition. Diplômé de la faculté de flûte de l’Académie Liszt de Budapest et de la faculté de direction d’orchestre de l’Université de musique et des arts du spectacle de Vienne (classe de Mark Stringer), il est finaliste, en 2011, du Concours international de direction d'orchestre de Besançon et reçoit le Prix Arte Live Web. Il a été Directeur musical de l’Orchestre Dijon Bourgogne (2013-19) et chef principal de l’Orchestre Symphonique de Savaria (Hongrie, 2014-20).

Il est régulièrement invité par des orchestres de premier plan comme le Philharmonia, le BBC Symphony, le BBC Philharmonic, le BBC Scottish Symphony, l’Orchestre Hallé, le Filarmonica della Scala, le Maggio Musicale Fiorentino, l’Orchestra Nationale della Rai, les orchestres de la Radio hongroise, les orchestres philharmoniques de Copenhague, Oslo, Bergen, Luxembourg et Radio France, l’Orchestre National de Lyon, le Scottish Chamber Orchestra, le Münchener Kammerorchester et l’Academy of Ancient Music. Il s’est produit sur les scènes de la Philharmonie de Paris, du Barbican Centre, du Royal Festival Hall (Londres) et du Suntory Hall de Tokyo. En outre, il a fait des débuts très remarqués avec les orchestres symphoniques de Melbourne, du Queensland (Australie) et de Houston (Texas). Les faits marquants les plus récents incluent ses premières apparitions avec l’Orchestre du Festival de Budapest, l’Orchestre de la Tonhalle de Zurich, le Bournemouth Symphony et l’Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo.

En 2021-22, il fait ses débuts avec le City of Birmingham Symphony, le Russian National Orchestra, le Bamberger Symphoniker, le Netherlands Philharmonic, le Borusan Istanbul Philharmonic, le Musikkollegium Winterthur, le Hamburger Symphoniker et l’Oslo Opera & Ballet Orchestra. Il reviendra également à l’Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI pour trois programmes au cours de la saison, dont le concert d’ouverture du Festival Milano Musica à La Scala et une mise en scène du Château de Barbe-Bleue de Bartók.

Opéra. Gergely Madaras s’est également taillé une solide réputation en tant que chef d’opéra. En 2012, il a été choisi comme premier récipiendaire de la bourse Sir Charles Mackerras à l’English National Opera. Une bourse qu’il a reçue à ses débuts avec cette compagnie, dans la nouvelle production de La Flûte enchantée, mise en scène par Simon McBurney au Coliseum Theatre (Londres). Depuis lors, il a dirigé des productions très prisées : Les Noces de Figaro, La Flûte enchantée, Otello, La Traviata, La Bohème, Lucia di Lammermoor, dans des maisons telles que l’Opéra national néerlandais, le Grand Théâtre de Genève et l’Opéra national de Hongrie. Animé d’un vif intérêt pour la redécouverte d’œuvres rarement jouées, il a également dirigé des productions d’Ein Wintermärchen de Goldmark, Peer Gynt de Grieg, Vanessa de Barber, Viva la Mamma de Donizetti et Fantasio d’Offenbach. Dans le futur, il fera également ses débuts à La Monnaie à Bruxelles.

Musique contemporaine. Attiré par les répertoires classiques, romantiques et la musique hongroise, Gergely Madaras entretient également une relation privilégiée avec la musique contemporaine. Ces dernières années, il a collaboré étroitement avec des compositeurs comme George Benjamin, Peter Eötvös, György Kurtág, Tristan Murail, Luca Francesconi, Philippe Boesmans et Pierre Boulez, pour qui il a été chef assistant à la Lucerne Festival Academy (2011-13). Il a créé, dirigé ou enregistré plus d’une centaine de compositions écrites après 1970.

Enregistrements. Ses concerts sont régulièrement diffusés sur Mezzo TV, Medici.tv et la RTBF. Avec l’OPRL, Gergely Madaras enregistre pour les labels Cypres (Boesmans, 2019), Alpha Classics (Dvořák-Martinů, avec le violoncelliste Victor-Julien Laferrière, 2021) et Fuga Libera (coffret César Franck, 2022).

www.gergelymadaras.com

 

Gergely Madaras, conductor (for the 2020-2021 season)

On 1 September 2019, the young Hungarian conductor Gergely Madaras (37) became the ninth Music Director of the Liège Royal Philharmonic, with whom he has performed all over Belgium and in France and South America.

Born in Budapest in 1984, Gergely Madaras was schooled in Hungarian traditional music, from the age of five, by the previous generation of authentic Hungarian Gypsy and peasant musicians. He then studied classical flute, violin, and composition. He is a graduate of the Flute Faculty of the Liszt Academy in Budapest and has a master’s in orchestral conducting from the University of Music and Performing Arts Vienna (where he studied under Mark Stringer). In 2011, he was a finalist of the International Besançon Competition for Young Conductors and won the Arte Live Web Prize. He was Music Director of the Orchestre Dijon Bourgogne (2013–2019) and Chief Conductor of the Savaria Symphony Orchestra (Hungary, 2014–2020).

He regularly appears as a guest conductor with leading orchestras such as the Philharmonia the BBC Symphony Orchestra, the BBC Philharmonic, the BBC Scottish Symphony Orchestra, the Hallé Orchestra, the Filarmonica della Scala, the Orchestra of the Maggio Musicale Fiorentino, the Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, the Hungarian radio orchestras, the Oslo, Copenhagen, Bergen, and Luxembourg philharmonic orchestras, the Orchestre Philharmonique de Radio France, the Orchestre National de Lyon, the Scottish Chamber Orchestra, the Münchener Kammerorchester, and the Academy of Ancient Music. He has conducted at the Philharmonie de Paris, the Barbican Centre, the Royal Festival Hall (London), and Suntory Hall (Tokyo). He has also made acclaimed debuts with the Melbourne, Queensland (Australia), and Houston (Texas) symphony orchestras. His most recent triumphs include debut appearances with the Budapest Festival Orchestra, the Tonhalle-Orchester Zürich, the Bournemouth Symphony, and the Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo.

In 2021-22, he makes his debuts with the City of Birmingham Symphony, the Russian National Orchestra, the Bamberger Symphoniker, the Netherlands Philharmonic, the Borusan Istanbul Philharmonic, the Musikkollegium Winterthur, the Hamburger Symphoniker, and the Oslo Opera & Ballet Orchestra. He will also return to the Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI for three programmes during the season, including the opening concert of the Festival Milano Musica at La Scala and a production of Bartók’s Bluebeard’s Castle.

Opera. Gergely Madaras has also established an impressive reputation as an opera conductor. In 2012, he became the first Sir Charles Mackerras Fellow at the English National Opera. The fellowship culminated in his debut with the company, in which he conducted Simon McBurney’s new production of The Magic Flute at the London Coliseum. Since then, he has conducted highly praised productions of Le nozze di Figaro, Die Zauberflöte, Otello, La traviata, La Bohème, and Lucia di Lammermoor at opera houses such as the Dutch National Opera, the Grand Théâtre de Genève, and the Hungarian State Opera. He has a passion for rediscovering rarely performed works and has also conducted productions of Goldmark’s Ein Wintermärchen, Grieg’s Peer Gynt, Barber’s Vanessa, Donizetti’s Viva la Mamma, and Offenbach’s Fantasio. In the future, he will also make his debut at La Monnaie in Brussels.

Contemporary music. While grounded in the core Classical and Romantic repertoire and in Hungarian music, Gergely Madaras also has a special relationship with contemporary music. In recent years, he has collaborated closely with composers such as George Benjamin, Peter Eötvös, György Kurtág, Tristan Murail, Luca Francesconi, Philippe Boesmans, and Pierre Boulez He was assistant to Pierre Boulez at the Lucerne Festival Academy from 2010 to 2013. He has premiered, conducted, or recorded over 100 works written after 1970.

Recordings. His concerts are regularly broadcast on Mezzo TV, Medici.tv, and the RTBF. Gergely Madaras has recorded with the OPRL for the Cypres (Boesmans, 2019), Alpha Classics (Dvořák-Martinů, with the cellist Victor-Julien Laferrière, 2021), and Fuga Libera (César Franck box set, 2022) labels.

www.gergelymadaras.com