OPRL / GERGELY MADARAS : PHOTOS & BIOS

Orchestre Philharmonique Royal de Liège
Liège Royal Philharmonic

Téléchargez ci-dessous les photos HD de l’OPRL et de son Directeur musical Gergely Madaras.

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OPRL : Biographie (pour la saison 2019-2020)

Créé en 1960, l’Orchestre Philharmonique Royal de Liège (OPRL) est la seule formation symphonique professionnelle de la Belgique francophone. Soutenu par la Fédération Wallonie-Bruxelles, la Ville de Liège, la Province de Liège, l’OPRL se produit à Liège, dans le cadre prestigieux de la Salle Philharmonique (1887), dans tout le pays (à Anvers, Bruxelles, Charleroi, Hasselt, Mons, Namur, Saint-Hubert, Saint-Vith…), dans les grandes salles et festivals d’Europe (Amsterdam, Paris, Vienne, Espagne, Suisse…), ainsi qu’au Japon et aux États-Unis. En 2019, l’OPRL est en tournée au Japon et l’invité du prestigieux Festival Enesco de Bucarest. En 2020, il est à l’affiche du Festival Rostropovitch à Moscou.

Sous l’impulsion de son fondateur Fernand Quinet et de ses Directeurs musicaux (Manuel Rosenthal, Paul Strauss, Pierre Bartholomée, Louis Langrée, Pascal Rophé, François-Xavier Roth, Christian Arming), l’OPRL s’est forgé une identité sonore au carrefour des traditions germanique et française. Un travail qui sera poursuivi par Gergely Madaras, à compter de septembre 2019. À une volonté marquée de soutien à la création, de promotion du patrimoine franco-belge, d’exploration de nouveaux répertoires s’ajoute une politique discographique forte de plus de 100 enregistrements.

Parmi son actualité discographique, citons le projet Sirba Orchestra ! (DGG / Universal France), l’intégrale Respighi (BIS), des œuvres de Saint-Saëns (BIS), Bloch et Elgar (La Dolce Volta), Ysaÿe (Fuga Libera), Franck (Fuga Libera, Musique en Wallonie), Gabriel Dupont (Fuga Libera), des concertos pour clarinette avec Jean-Luc Votano (Fuga Libera) et des œuvres concertantes de Boesmans (Cypres).

Depuis près de 20 ans, l’OPRL a pris le parti d’offrir le meilleur de la musique au plus grand nombre, au moyen de formules originales (Music Factory, Les samedis en famille, Happy Hour !, OPRL+) et de séries dédiées (Musiques anciennes, Musiques du monde, Piano 5 étoiles, Orgue). Depuis 2016, il bénéficie d’un partenariat avec la chaîne TV Mezzo Live HD (Europe, Asie, Canada).

L’OPRL est également soucieux de son rôle citoyen tout au long de l’année, en allant vers des publics plus éloignés de la culture classique. Il s’adresse particulièrement aux jeunes, au moyen d’animations dans les écoles, de concerts thématiques (dont L’Orchestre à la portée des enfants) et surtout, depuis 2015, par la mise en place d’orchestres de quartier avec l’association ReMuA (El Sistema Liège).

www.oprl.bewww.facebook.com/orchestreliegewww.twitter.com/orchestreliegewww.instagram.com/orchestrephilharoyaldeliege/www.youtube.com/opliege

OPRL : Biography

Founded in 1960, the Liège Royal Philharmonic (OPRL) is French-speaking Belgium’s only professional symphony orchestra. Supported by the Fédération Wallonie-Bruxelles (Belgium’s French-speaking Community) and by the City of Liège and the Province of Liège, the OPRL performs in Liège – in the prestigious setting of the Salle Philharmonique (inaugurated in 1887) – and throughout Belgium (in Antwerp, Brussels, Charleroi, Hasselt, Mons, Namur, Saint-Hubert, Sankt Vith, and other locations), as well as in great concert halls and at major festivals around Europe (in Amsterdam, Paris, and Vienna, for example, as well as in Spain, Switzerland, and elsewhere) and in Japan and the United States. OPRL engagements in 2019 include a tour of Japan and appearing as a guest of the prestigious Enescu Festival in Bucharest. In 2020, the orchestra will perform at the Rostropovich Festival in Moscow.

Moulded by its founder, Fernand Quinet, and by its Music Directors (Manuel Rosenthal, Paul Strauss, Pierre Bartholomée, Louis Langrée, Pascal Rophé, François-Xavier Roth, and Christian Arming), the OPRL has developed a sound identity at the crossroads of the Germanic and French traditions. This course will continue under Gergely Madaras, starting in September 2019. The OPRL combines a determination to support new work and to promote the Franco-Belgian heritage, while also exploring new repertoire, with a recording policy that has resulted in more than 100 recordings.

Recent and ongoing developments in its discography include the Sirba Orchestra! project (DGG/Universal France), Respighi’s complete symphonic works (BIS), and works by Saint-Saëns (BIS), Bloch and Elgar (La Dolce Volta), Ysaÿe (Fuga Libera), Franck (Fuga Libera, Musique en Wallonie), and Gabriel Dupont (Fuga Libera), as well as clarinet concertos with Jean-Luc Votano (Fuga Libera), and concertos by Boesmans (Cypres).

For almost twenty years now, the OPRL has taken up the challenge of presenting the greatest music to the widest possible audience through original projects such as the “Music Factory”, “Les samedis en famille”, “Happy Hour!”, and “OPRL+” and specific series such as “Musiques anciennes” (early music), “Musiques du monde” (world music), “Piano 5 étoiles”, and “Orgue” (organ). Since 2016, it has benefited from a partnership with the Mezzo Live HD television channel (in Europe, Asia, and Canada).

The OPRL is also very much committed to the social role it plays throughout the year, taking music to audiences with little or no experience of classical culture. It makes a particular effort to reach young people, via activities in schools, thematic concerts (including “L’Orchestre à la portée des enfants”), and especially, since 2015, through the establishment of neighbourhood orchestras with the ReMuA association (El Sistema Liège).

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Gergely Madaras : Biographie (pour la saison 2019-2020)

En 2019-2020, Gergely Madaras a pris ses fonctions de directeur musical de l'Orchestre Philharmonique Royal de Liège. Outre plusieurs séries de concerts à Liège et à Bozar (Bruxelles), sa saison inaugurale comprend trois enregistrements discographiques, une collaboration soutenue avec Mezzo HD ainsi qu'une tournée au Festival Enesco de Bucarest. En parallèle, Gergely occupe depuis 2014 le poste de Chef principal du Savaria Symphony Orchestra, dans sa Hongrie natale. Il a été de 2013 à 2019 Directeur musical de l'Orchestre Dijon Bourgogne.

Pour avoir noué de solides relations professionnelles dans toute l'Europe, Gergely se produit régulièrement comme chef invité avec des orchestres tels que le BBC Symphony, l’Orchestre Hallé, le BBC Philharmonic, l'Orchestre Philharmonique de Radio France, l'Orchestre National de Lyon, la Filarmonica della Scala, le Maggio Musicale Fiorentino, l'Orchestre Sinfonica Nazionale della RAI, l’Orchestre de la Philharmonie Nationale hongroise, l’Orchestre de la Radio hongroise, les orchestre philharmoniques de Copenhague, Oslo, Bergen, Luxembourg et Varsovie, ainsi que le Scottisch Chamber Orchestra, le Münchener Kammerorchester et l’Academy of Ancient Music. En outre, il a joué avec les orchestres symphoniques de Melbourne, Queensland et Houston.

Parmi les temps forts de la saison 2019-2020, notons les débuts de Gergely avec le Netherlands Philharmonic au Concertgebouw d’Amsterdam, où il dirigera aussi pour la deuxième fois le Netherlands Radio Philharmonic en août 2020. Gergely fait ses débuts avec le BBC National Orchestra of Wales, l’Orchestre de la Radio norvégienne, les orchestres de chambre de Lausanne et Genève. Tout au long de la saison, il dirigera à nouveau l’Orchestre Hallé, dans différentes villes du Royaume-Uni. Il est également réinvité au Philharmonia Orchestra, à l’Orchestre National de Montpellier, au BBC Scottish Symphony et aux BBC Singers.

La saison dernière, Gergely a fait l’ouverture du Festival Milano Musica 2018 à La Scala : il a également fait ses débuts à la Philharmonie de Paris avec le Lucerne Festival Academy Orchestra, au Barbican et au Royal Festival Hall de Londres ainsi qu’au Suntory Hall de Tokyo.

Attiré par les répertoires classiques et romantiques, il entretient de surcroît une relation privilégiée avec la musique contemporaine. Il a collaboré étroitement avec les compositeurs George Benjamin, Péter Eötvös, György Kurtág, Tristan Murail, Luca Francesconi et Pierre Boulez dont il a été chef assistant à la Lucerne Festival Academy de 2011 à 2013. Il a dirigé plus d’une centaine d’œuvres écrites après 1970, dont de nombreuses créations.

Gergely Madaras s’est également taillé une solide réputation en tant que chef d’opéra. En 2012, il a été choisi comme premier récipiendaire de la bourse Sir Charles Mackerras à l’English National Opera. Une bourse qu’il a reçue à ses débuts avec cette compagnie, dans la nouvelle production de La Flûte enchantée, mise en scène par Simon McBurney au Coliseum Theatre (Londres). Depuis lors, il a dirigé des productions très prisées : Les Noces de Figaro, La Flûte enchantée, Otello, La Traviata, La Bohème, Lucia di Lammermoor, dans des lieux tels que l'Opéra National d’Amsterdam, le Grand Théâtre de Genève (avec l'Orchestre de la Suisse Romande) et l’Opéra d'État hongrois. Soucieux de redécouvrir des œuvres rarement interprétées, Gergely a également dirigé les productions de Ein Wintermärchen de Goldmark, Peer Gynt de Grieg, Vanessa de Barber, Viva la Mamma de Donizetti et Fantasio d’Offenbach.

Né à Budapest en 1984, Gergely a d’abord étudié, dès l’âge de cinq ans, la musique folklorique auprès d'authentiques musiciens gitans et des dernières générations de paysans hongrois.

Il a ensuite étudié la flûte classique, le violon et la composition. Diplômé de la Faculté de flûte de l’Académie Franz Liszt de Budapest, il est aussi détenteur d’un Master en direction d’orchestre de l’Académie de musique et des arts du spectacle de Vienne. Malgré ses activités musicales diversifiées, Gergely a conservé une profonde passion pour la musique hongroise ; il est un fervent défenseur de Bartók, Kodály et Dohnányi, dont il a dirigé presque tout le répertoire orchestral, tant dans son pays natal qu’ailleurs.

VIDEO : Gergely Madaras, un portrait de Thierry Dory
 

Gergely Madaras : Biography (2019-2020)

 

In the 2019/20 season Gergely Madaras begins his tenure as Music Director of the Orchestre Philharmonique Royal de Liège. As well as curating several series in Liège and at the Bozar in Brussels, his inaugural season includes three CD recordings, a continued collaboration with Mezzo HD as well as a tour to the Bucharest Enescu Festival. Gergely also continues as Chief Conductor of the Savaria Symphony Orchestra in his native Hungary, a post he occupies since 2014. He was previously music Director of the Orchestre Dijon Bourgogne from 2013-2019.

Having forged strong professional relationships throughout Europe, Gergely regularly appears as a guest conductor with orchestras including the BBC Symphony, Hallé, BBC Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de Lyon, Filarmonica della Scala, Maggio Muiscale Fiorentino, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, Hungarian National Philharmonic and Hungarian Radio orchestras, the Copenhagen, Oslo, Bergen, Luxembourg and Warsaw National philharmonic orchestras as well as with the Scottish Chamber Orchestra, Münchener Kammerorchester and Academy of Ancient Music. Further afield, he has appeared with the Melbourne, Queensland and Houston Symphony orchestras.

Highlights of the 2019/20 season include Gergely’s debut with Netherlands Philharmonic at the Concertgebouw, where he will also make a second appearance for his Netherlands Radio Philharmonic debut in August 2020. Gergely has further debuts with BBC National Orchestra of Wales, Norwegian Radio Orchestra and the chamber orchestras of Lausanne and Geneva. Gergely returns once more to the Hallé for several UK appearances throughout the season. Other re-invitations include Philharmonia Orchestra, Orchestre National de Montpellier, BBC Scottish Symphony and the BBC Singers.

The previous season saw Gergely opening the 2018 Milano Musica Festival at La Scala, his debut at the Philharmonie de Paris with the Lucerne Festival Academy Orchestra, his debuts at the Barbican and Royal Festival Hall in London as well as Suntory Hall in Tokyo.

While Gergely is grounded in the core classical and romantic repertoire, he maintains a close relationship with new music. He has collaborated closely with composers Geroge Benjamin, Péter Eötvös, György Kurtág, Tristan Murail, Luca Francesconi and Pierre Boulez, for whom he served as assistant conductor at the Lucerne Festival Academy between 2011-2013. He conducted over 100 works written after 1970, including many world premieres.

Gergely has also established a fine reputation as an opera conductor. In 2012 he was the inaugural Sir Charles Mackerras Fellow at the English National Opera. The fellowship culminated in his debut with the company, where he conducted Simon McBurney’s new production of Magic Flute at the London Coliseum. Since then he has conducted highly praised productions of Le nozze di Figaro, Die Zauberflöte, Otello, La traviata, La Bohème and Lucia di Lammermoor at such houses as the Dutch National Opera, Grand Théâtre de Genève (with Orchestre de la Suisse Romande) and Hungarian State Opera, among others. Prompted by a keen interest in re-discovering rarely performed works, Gergely has also conducted productions of Goldmark’s Ein Wintermärchen, Grieg’s Peer Gynt, Barber’s Vanessa, Donizetti’s Viva la Mamma and Offenbach’s Fantasio.

Born in Budapest in 1984, Gergely first began studying folk music with the last generation of authentic Hungarian Gipsy and peasant musicians at the age of five. He then went on to study classical flute, violin and composition, graduating from the flute faculty of the Liszt Academy in Budapest, as well as the conducting faculty of the University of Music and Performing Arts in Vienna. Besides his varied musical activities, Gergely retains a deep passion for Magyar music, and is an ambitious advocate of Bartók, Kodály and Dohnányi, both at home and abroad, having conducted nearly the complete orchestral repertoire of these composers.

VIDEO : Gergely Madaras, a portrait by Thierry Dory